Alle Cliëntenformatie bij de hand met Digitaal Cliëntdossier

Op 6 april introduceert ZorgVerbindt het Digitaal Cliëntdossier: een systeem met vele voordelens voor digitaal registreren en communiceren in de zorg. Speciaal bedoeld voor zorgondernemers. Het bevat alle formulieren van de organisatie Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ), waardoor de zorg transparant en volgens de beleidsregels verloopt.

Minder registratielast

Het Digitaal Cliëntdossier is voor alle ondernemers in de zorg, zowel zzp als mkb. Deze digitale app maakt de diensten-, informatie- en financiële stromen tussen gemeente, zorgaanbieders en cliënt digitaal inzichtelijk. Uit een pilot onder twintig zorgondernemers blijkt dat hierdoor de registratielast vermindert en de communicatie tussen alle partijen verbetert.

Informatie direct inzien

Zorgondernemers kunnen de informatie in het Digitaal Cliëntdossier direct inzien en raadplegen via de computer, tablet of smartphone. Alleen mensen die daartoe geautoriseerd zijn, hebben toegang. Zij loggen in met hun digId, de digitale identiteit bij overheidsinstanties. Het Digitaal Cliëntdossier zelf is beveiligd met SLS-certificaten.

Verbeterde communicatie, zorgkwaliteit en cliëntveiligheid

Door het Digitaal Cliëntdossier zijn financiële gegevens transparant. Dit vermindert niet alleen de kans op fraude, maar resulteert ook in een snellere en efficiëntere communicatie tussen samenwerkende zorgpartijen, familie, mantelzorgers en cliënt. Dit draagt weer in belangrijke mate bij aan een betere zorgkwaliteit en meer cliëntveiligheid. Zo kwam naar voren uit een onderzoek door de Radboud Universiteit in Nijmegen.

h2
Het Cliëntdossier zal zorgen voor een kostenbesparing van minimaal 20%. Zo voorspelt ZorgVerbindt, de initiatiefnemer voor de app. Zij wijzen erop dat ondernemers door het systeem minder tijd kwijt zijn aan de administratie. Directeur Leo Leven: ‘Daardoor hebben zij meer tijd voor hun cliënten. Ook neemt de kans op fouten, fraude en oneigenlijk gebruik flink af.’

Verantwoord en volgens beleidsregels

Tenslotte zorgt het Digitaal Cliëntdossier ervoor dat alle handelingen verantwoord zijn en volgens de beleidsregels verlopen. Het bevat alle HKZ-formulieren. Dit keurmerk staat voor duurzame kwaliteitsverbetering in zorg en welzijn: onafhankelijk en betrouwbaar. Hiermee laten zorgondernemers zien dat zij serieus werk maken van zorgkwaliteit en dat ze voldoen aan de eisen die klanten hieraan stellen.